lørdag den 27. juni 2009

100.000.000.,00 dkr.

Efter at ha’ hørt flere programmer og radioaviser på DR 1, så kom der i dag et emne til min klumme, som en appelsin direkte ned i min turban.

Der er bevilget 100.000.000,00 (skriver et-hundrede-millioner) gode danske skattekroner til et projekt der skal lære folk at spise Nordisk (nu er der simpelthen for mange fede folk i Danmark). Som Arne Astrup sagde (han er en af dem der sidder i toppen af dette projekt og han gør det sikkert gratis!) “Vi vil simpelthen udkonkurrerer McDonnald og andre fastfood kæder, vi vil have både børn og voksne til at undgå burgere og Coca Cola” citat slut (efter min hukommelse).

Claus Meyer skal sammen med andre kendte og ukendte kokke lave retter (opskrifter) som er både billige og velsmagende, og selvfølgelig slankende.

Der er i opstartsfasen lavet en “forretning” hvor 200 voksne forsøgspersoner skal kunne handle Nordiske varer, til at lave opskrifter lavet af Claus Meyer og hans “Team”.
Gode gamle og nye nordiske retter lavet af friske gode gamle nordiske rå varer.

Et initiativ der er brug for ingen tvivl om det, og jeg er sikker på at folk i almindelighed og de fede i særdeleshed vil tage imod dette tilbud med kyshånd.
Hvem vil ikke gerne bruge blot lidt mere tid på indkøb og tilberedning, det er jo ligesom en trend i tiden, at folk har/tager den tid der skal til, for at bruge deres (Børge og Clive - Lizette og Dagmar - Betina og Torben køkken eller hvad de nu hedder i den åndsvage reklame for Invita) samtalekøkkener. Ikke som “vise frem projekt”, men som et rum hvor hele familien samles og laver de dejlige nordiske retter sammen, mens hverdagens små historier udveksles. I disse “fede“ tider er der vel ingen normale mennesker som ikke gerne vil være sundere, slankere, mere i kontakt med familien og ikke mindst sig selv, alt peger jo i den retning. Så tidspunktet kunne ikke være bedre valgt.

Det er jo i starten af opgangs tider, det gælder om at hoppe på toget, inden det er kørt. Så jeg ser for mig. at der på gadehjørnerne næste gang jeg kommer hjem, i stedet for “Seven - Eleven” ligger små og store forretninger som sælger friske nordiske råvarer. De store fastfood kæder er sikkert skiftet ud med steder hvor man lynhurtigt kan købe sig en “kålrabi burger i klidbolle, selleri bøf med økologisk kartoffelmos eller noget andet lækkert, billigt og slankende.

De nye små og store “NormaRestauranter” (Norma er kåret til den 3 bedste restaurant i verden, og kendt for at bruge det nordiske køkken, citat fra udsendelsen) er så primært lavet for at samle de mennesker op, som ikke har overskud til at lave maden selv, enten har de ikke et samtalekøkken eller også har de endnu ikke opdraget deres børn til at være hjemme til den fælles spisetid. Der er desværre stadigvæk en del familier, hvor børnene skal køres til fodbold/håndbold/ridning/spejder/svømning ikke nødvendigvis i den rækkefølge, men er der to eller flere børn, så er der gang i kalendertyranniet. Nå, det er sundt at bevæge sig og de nye slankerestauranter skal jo også leve.

Udsendelsen slutter med en kort gennemgang af de tidligere kampagner mod fedme, som så vidt jeg husker ikke hjalp en skid, så havde problemet vel ikke været der i dag.
Hvad der får de - sikkert velmenende og meget kompetente -personer til at tro, at nu rykker vi, nu bliver vi alle slanke og sunde. Det ligger lidt uden for min fatteevne.

Der kunne sikkert spindes flere ender på denne historie, men jeg er sikker på at du har fattet budskabet, så jeg fortsætter.

I radioavisen lige efter føromtalte udsendelse, var der et indslag hvor oplæseren fortalte : At de nu på Århus Statshospital, var nødt til at sætte kriminelle sammen med sindslidende under lås og slå, fordi hospitalet skulle spare 8 millioner om året. Direktøren for “anstalten” var ikke så glad for at mikse disse to grupper, men besparelsen gjorde det umuligt at gøre andet.
Ja skattekronerne de bliver sgu fordelt på en optimal måde.

Det er jo ikke kun i radioen, jeg kan høre (jo det er det), for i aviserne kan jeg læse, om hvad der sker i Danmark.

Historier om glemte børn og hunde i biler, mord (med og uden bil) skyderi, voldtægt, æres drab, tvangshjemsendelse til ferieparadiset Iran, kirkeasyl samt andre mere eller mindre tragiske historie.

Det signaler jo et overskud af medmenneskelighed som vel ikke har fortilfælde i Danmark.

Caroline er videre til fjerde runde, og DHF. (herrehåndbold) er ude i stormvejr.

Det har jo ikke en skid med noget at gøre, nej !!!!!!!

Hvis den opmærksomme læser aner en anelse ironi og måske lidt sarkasme i det foranstående, så skal jeg ikke lyve, YES. Jeg finder livet i Danmark mere og mere absurd, jeg ved ikke hvad der sker, jeg kan kun skrive frit fra leveren. Det går så hurtigt at der må være andre end mig der bliver rundtosset over tempoet……

Jeg har fået min opholdstilladelse, jeg har tid til mig selv (og jeg bruger den) jeg er glad og kan nu se frem til 3 år i selskab med en fantastisk ven (ikke fordi jeg er blevet mere selvfed, men jeg er glad i mit eget selskab) mig selv.

Selv om jeg ikke er helt sikker på at jeg har fået mine tanker ud på den rigtige måde, så er det hvad det er blev til. “Take it or leave it”, stop op og tænk, brug det du kan eller smid det i papirkurven, eller, nemmere tryk på “Delete”.

Husk glem ikke at huske…………….Kram dig selv og mærk efter i din mave.

Kærlig hilsen.

Robert.

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

De er fede de er lede de danske svin
OG nu får de penge for det - det er rent til grin
De sku' løbe, de sku' hoppe som små kaniner
De sku' hugge noget bræne til ders' sodende kaminer
MEN mest af alt sku' de stoppe med at æde
-kun ha' væde
-til de begyndte at græde
OG så sku' de spændes efter en bus
indtil de ku se at træning gir' en rus
Spise nordisk med Meyer og de andre kokke
der laver retter af luft der nok kan lokke
en anorektisk tøs til æde en kiks
men os andre mætter det nul og niks
NEJ!! så hel're en bøf fra Robertos grill
glem det grønne det er det rene spild
To tønder vin og en fed cigar
sådan en aften syns' far er rar
:-)

Robert Gerling Rosenqvist sagde ...

Så skarpt og tydeligt ville jeg ønske at jeg havde skrevet.
Tak for en kommentar som sætter tingene på plads.

Robert Gerling Rosenqvist sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
gribaa sagde ...

Jambo Søn
Du har ret de 100 milioner
kunne bruges mang mange andre steder, der er ikke plads her til at nævne dem,

melodien: Dybølmølle maler
helt af helved til, er så sand så sand, det var bare det jeg ville skrive.
K.H.
MOR og Far