fredag den 28. august 2009

"En lang dags rejse mod nat"

Chat mellem Laust og ego den 13 august, samt opfølgende brevveksling på min sidste ”klumme”. - For nemheds skylds kopieret ind her:

Hvis du ikke har noget godt at sige, så hold din kæft !

Ordsproget i overskriften omskriver jeg til “Hvis du ikke har noget godt at skrive, så lad vær‘”. Så det vil jeg gøre.

Jeg tror at jeg har været rundt om de ting der rumsterede i mit hoved. Der er nu ikke mere at fortælle eller skrive om på nuværende tidspunkt. Min hverdag ligner Jeres til forveksling.

Så lad mig her til slut takke de “trofaste” læsere. Jeg vil hellige min tid til at være “Boss på bedriften”, vi har en del gæster i de næste måneder, så jeg får nok travlt med at gøre dem glade.

Nyd resten af sommeren og husk : glem ikke at du kun har et liv, få nu det bedste ud af det.

Kærlig hilsen.

Robert.

Så kom der en kommentar fra Laust, det udviklede sig til denne klumme - som er uredigeret - dog har jeg rettet de fleste skrive/stavefejl. Robert

Laust kommenterer :
Hvad skal det nu betyde?

Du får bil og så har du pludselig ikke tid til at sidde derhjemme og berige vores liv længere?

10:27 Robert:
Tak for din kommentar om at jeg beriger dit liv, det luner, men jeg er træt af at "slå i en dyne" jeg føler ikke at jeg skriver for andre end mig selv, det er ikke kun på bloggen at jeg føler at Jeg er "Palle alene i verden" også de andre steder på nettet mangler jeg feedback fra den overvejende del af min vennekreds fra DK.. for ikke at få mit "Sur gammel mand" rygte yderligere cementeret, så vælger jeg at holde en pause på ubestemt tid. Jeg kan mærke på mig selv at jeg ikke i det lange løb kan undgå at blive bitter, hvis jeg skal tænke på det så derfor....
33 minutes

11:01 me:
Hej Robert, Det forstår jeg godt, men man blogger for sin egen skyld. Det er lidt som at skrive dagbog og lade andre læse med.
11:06 Robert:
Ok, men så er blog ikke noget for mig, da jeg ikke skriver dagbog for mig selv, men prøvede at skrive om mine tanker og mit liv så andre kunne følge med, lige som jeg følger med på andres blog og kommenterer på den hvis der er noget som jeg er enig/uenig i.
11:09 me:
Jo, men det er jo det jeg mener.
11:10
Men det er nok fordi du gerne vil forandre/forbedre/berøre andre og det vi heroppe i DK ønsker er et "Se&Hør" af dit liv i Kenya så vi kan følge med. At engagere folk til at føre en samtale kan være svært.
11:15 Robert:
Det er lige det, - jeg vil ikke være "Anni Fønsby" hvis folk ikke vil være i dialog med mig så har det ingen interesse, hvis ikke jeg modtager fra andre så vil jeg ikke give, du og jeg (samt andre der er i kontakt) kan så tale/skrive/chatte/læse sammen om hvad der sker i vores liv, det er givende for begge parter, men dem som blot sidder passive på side linjen, de må leve deres eget liv. Her du set mit indlæg på ABNAMROSCOCIAL siden.
17 minutes

11:32 me:
Ikke rigtig, jeg var inde forbi en dag og havde ikke tid til at læse.11:33 Men det er lidt et hul at skrive i fordi folk skal gå ind i gruppen for at se at der er opdateringer - og det gør folk ikke. Men er uenig med at begge parter skal være deltagere for at det er givende for begge sider. Men man skal jo stadig kun gøre det man synes hjælper en selv.11:34 Og det har jeg ikke noget med at være Anni Fønsby, det er blot at kunne følge med i samme grad som når man omgåes til hverdag.
20 minutes

11:54 Robert: Hvis folk ikke går ind og hvis de går ind, ikke har tid, så er jeg stået af (hvor travlt har man, det er jo en prioritering, jeg har ikke glemt at jeg selv arbejdede) og det er jo netop ikke som da jeg var i DK, der kunne jeg jo følge mig som jeg ville (sortere det jeg ville eller ikke ville) her er der ikke noget at vælge imellem, det er envejs...

13:18 me:
Robert, jeg er på arbejde så jeg kom bort fra vores samtale her og nu er jeg på vej ud af døren.
13:19
Kan vi ikke tage den op en af de næste dage? Jeg er ikke helt enig i at folk vælger fra hvis de ikke aktivt vælger at gå ind på ABNAMROSOCIAL for at følge med - sådan fungerer verden ikke længere.
13:20
Det er lidt det samme som min pointe med at vi har skulle sætte e-mail abonnement på din blog op. Folk husker ikke at kigge på hjemmesider hvis hjemmesiden ikke selv henvender sig til dem. Men jeg løber om 5min og skal nå på toilettet også.
1 hour

14:23 Robert:
Ok, lad os tage denne chat op på et senere tidspunkt (jeg tror at det kunne blive en god blog, hvis du er med på det, min foreløbig sidste) Ud fra det du skriver, så må der være flere parallelle verdener, for i min der giver og tager man, det du siger - som jeg forstår dig - så er den verden du lever i, en hvor man tager uden at give, det har du så accepteret og det er ok, men det er ikke en verden som jeg syntes om. At melde sig til noget uden at deltage aktivt, svarer til at gå til koncert eller i teateret og så være "helt stille" uden at grine/græde/klappe, fordi nu har jeg betalt billetten så vil jeg sgu underholdes, du ved lige så godt som jeg, at de "store" koncert/teater oplevelser er dem hvor publikum deltager aktivt fordi det smitter af på de optrædende kunstnere. Jeg springer lidt i det. "Folk husker ikke..." skriver du, nej, men hvis de ikke har lyst/tid/engagement nok til at huske, så kan du slå dem nok så mange gange med E-mail/FB/og hvad det hedder alt sammen uden at det giver folk mere tid til, hvad jeg syntes er vigtigt, nemlig at være aktivsocial. Det er så fint nok at folk vælger bevist/ubevist at leve i den verden, så må jeg blot fra det sted, i den verden jeg vil leve i, sande at jeg har ”medlidenhed” med dem. Du skrev tidligere at jeg ville "forandre/forbedre/berøre" nej det vil jeg ikke, jeg vil få folk til at stoppe op og tænke, fordi det er det jeg i min ny fundne visdom har erfaret at det drejer sig om.
14:27
Ikke at jeg tror at jeg er den nye "Messias" langt fra, men i al beskedenhed så tror jeg at den "rigtige" verden er ved at gå ad helvede til, det er en forskydning af moral og etik der er sket og hvis ikke vi alle stopper op, og tænker det igennem så fortsætter det blot uden at vi rigtig lægger mærke til det før det er for sent.
2 hours

16:46 me: Hej Robert,16:47 Jeg har næsten læst det du har skrevet, men jeg er på vej ud af døren igen, så jeg svarer dig i morgen.
16:50 Robert:
Ok jeg skal spise så det er ok.
me: super, jeg skal ud og købe våddragt og på rekornosering.

23. august, 2009 - Laust M. Ladefoged:
Robert, jeg tror vi er på vej ind på noget meget filosofisk, men vigtigt at få diskuteret igennem.

Først så jeg synes du fordrejer mine ord når du beskriver 2 universer, dit og mit. I mit mener du at man tager uden at give, det jeg mener er nærmere og som jeg forsøgte at skrive ovenfor at man skal give uden at forvente at kunne tage.
At skrive indlæg på en sin blog og lignende offentliggørelse af ens tanker, liv og andet, skal man gøre for sin egen skyld og ikke med en uskreven kontrakt og forventning om at folk skal aktivt deltage ved at kommentere.

Sociale netværk som FB og lad os tage blogs med i den kategori også, er baseret på netværk hvor information skal komme til dig. Der ingen grund til at den ikke skal gøre det, det er netop det internettet og computere kan. Derfor skal vi have sat en e-mail service op på din blog, så kan folk vælge at få leveret dine indlæg direkte til deres indboks.

Det med at klappe må vi tage op en anden gang, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at man gør det for kunsternes skyld, hvorfor klapper nogle i biografen efter en film? Jeg har altid synes klapperiet er en underlig størrelse og har derfor ikke nogen god mening om det.

Folk forventer at få besked når deres venner har produceret noget indhold og har ikke "tid"/lyst/grund til at holde øje med andres blogs, facebook profiler og andre af den slags ting.
FB skiller sig lidt ud, men har fået kritisk masse, så der er nok gevinst ved at besøge siden jævnligt og dermed holde sig orienteret og deltage i de diskussioner man har lyst til. Man har overblik på forsiden hvor ens venners opdateringer, wall posts og den slags bliver samlet i en "flod" af opdateringer.
Men FB har netop et problem med deres gruppe sider (så som ABNAMROSOCIAL), disse sider fungerer som gamle hjemmesider hvor man ikke får besked når der sker noget. Hvis du skriver et indlæg på en gruppe side ved jeg det først når jeg bevist åbner den gruppe side - og det sker der ikke nok til at jeg får gjort, så derfor er siden i bund og grund ikke relevant. Det er derfor der ikke er nogen der har svaret på dit indlæg. Det havde været en helt anden sag hvis der kom en notits om at der var blevet skrevet et indlæg på min FB forside.

Og man forandrer intet ved at mugge over at andre ikke opfører sig som man vil have dem til, det kræver interaktion på deres præmisser at få dem til at lytte og måske endda svare. Jeg har nydt hvert og et af dine indlæg på din blog, men at forlange at man umiddelbart efter at have læst det kan skrive en kommentar på noget du har brygget på i lang tid er uretfærdigt og det er også naivt at tro at folk vil huske at vende tilbage når de selv har skabt sig en mening om emnet. Du har dog trods alt stadigt, påvirket dem der har læst indlægget, men diskussionen udebliver.

Jeg tror og har også sagt det nogle gange at man er nød til at lokke folk, det er det jeg mener med at folk vil have et "Se&Hør" af dit liv i Kenya. Det er ikke Annie niveau jeg mener, men tag nu f.eks. dit indlæg på FB om at du har fået ny bil, der var da rimelig respons. Det er sådanne ting der giver os en forestilling om dit liv i Kenya og det tror jeg "sælger" og så kan man blande de andre ting ind af og til.

Det er nogle kedelige ord man skal bruge for at beskrive dette, men jeg håber de giver mening. Jeg synes jeg har fået skrevet nok ord i denne omgang.

Åhh ja og så er vi jo danskere, vi vil jo helst ikke stå til protokols for at være uenige med en ven.

24. august, 2009 - Chat17:38
Robert: Hej Laust, har læst det indlæg og det er sivet ind i mit hoved hvad du mener, dog er jeg (selvfølgelig) ikke enig i nogle af dine betragtninger
20 minutes

17:58 me:
Det er jo godt, glæder mig til at høre videre.
18:02 Robert:
Jeg er faktisk enig med dig med få undtagelser bla. klapperiet, folk der klapper i biograffen er da helt til grin med mindre det er en forpræmiere og instruktøren og eller skuespillerne er tilstede, ellers giver det jo ingen mening, men "levende" underholdning det syntes jeg er noget andet.
18:03
Forestil dig Orange scene på RF, dit ynglings band spiller, du er sammen med 75000 andre fans, der ikke siger en lyd - god koncert hva....
19 minutes

18:23 me:
Lad nu være med at hænge dig i klappe tingen.
18:24 Robert:
Jeg hæger mig kun i Randers reb
me:
Jeg er uening, klapperiet er en social ting publikum imellem - at de optrædende så kan få noget ud af det også er jo kun godt.
18:25
Men svar nu i mailen, så du har historikken hvis du vælger at offentliggøre.
18:26 Robert:
Vi kan vel ikke chatte på mail lige så hurtigt som her eller hvad jeg copi/paster det blot
me:
Jo, men så skal du starte chatten som svar på mailen.
18:26 me:
Sådan, nu hænger det vist sammen.
18:27
jah, næsten, men om ikke andet er det i samme tråd, så kan det klippes sammen senere.
Robert:
Jeg redigere senere jeg har jo tid til det ha ha
18:28 me:
Blah, det er da lettere at lade computeren gøre det for dig. Lige som et socialnetværk skal sørge for at holde dig orienteret om hvad dine venner skriver.
Robert:
Jeg er lige kommet hjem fra Mombasa hvor jeg har fået lavet bil, det er en sjov oplevelse, man køber selv reservedelene og så er der folk i vejkanten der laver den.
18:29
Ok, det lyder godt nok underligt - men sikkert billigt. hvad skulle der laves?
Robert:
Nye gummibøsninger og andre ting til styretøjet samt lidt små rep.
18:31 me:
Ok.
Robert: hvorfor kan jeg ikke copi/paste chatten.
18:33 me:
Det ved jeg ikke, det kan du også, men bare skriv løs det hele bliver arkiveret.
Robert:
Ja du har ret jeg gjorde det jo sidste gang så jeg kan vel igen.
18:34 me:
Jep, men hold det herinde indtil vi er færdige - jeg kan ikke åbne Works dokumenter.
Robert:
Hvad med et Google dokument?
18:35 me:
Det kunne vi også.
18:36 Robert:
Okay skal ha noget aftensmad inden kokken løber, så jeg vil slutte, så kan jeg redigere efter maden og sende dig et Google doc. når jeg er færdig
18:37 me:
eller måske et svar? Jeg er nok ude i aften, har rigeligt at holde i luften i aften.
18:38 Robert:
Et svar på dit indlæg kommer også med god aften..
me: i lige måde.

25. august, 2009 - Laust M. Ladefoged:
Jeg bliver lige nød til at sende et link til en video på YouTube jeg modtog fra en ven i formiddags, synes den passer vældig godt ind som kommentar til vores tråd.

http://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8

Desværre kan man ikke gøre videoen "embedded" i dette dokument, men hvis denne tråd bliver til en blog indlæg (tror måske vi er ved presse længden for hvad folk gider læse, men lad os se) så skal videoen gøres embedded.

Der er god fart på budskaberne i videoen og det tog mig et par gennemsyn før jeg havde fået opfattet det hele, så giv den lige en chance

Hej Laust. Jeg har lige set dit You Tube indlæg og du har ret, det kræver at man ser det (mange) flere gange end jeg orker lige nu. Har set det 3 gange og har stadig ikke fundet de visse ord, eller en mening), men det er muligvis fordi jeg ikke kan læse så hurtigt som det kræves, så indtil jeg får tid til et hurtiglæsnings kursus, så må den nok ligge.

Nu har jeg læst ovenstående igennem nogle gange, jeg syntes at det var en vigtig diskussion da den foregik, jeg er ikke så sikker længere!.

Det er nok det mest langhårede ”tågesnak” jeg nogensinde har skrevet på min blog, men er du nået så langt som til at læse dette så er du da ikke død af det, og som der er nogen der siger ”Hvis det ikke slår dig ihjel, så gør det dig stærkere”

Konklusionen, tror jeg, er at jeg skal skrive, fordi jeg ikke kan lade være, men der er vel andre end mig som gerne vil ha’ et skulderklap/spark i røven, hvis de gør noget
positivt/negativt.

Husk ikke at glemme, vi lever i en verden der mangler (set fra mit sted i verden) ”Peace, Love and Understanding”, så kram/kys den/dem du elsker, og gør det tit.

De kærligste hilsner.

Robert

8 kommentarer:

Laust sagde ...

Nemlig!

Unknown sagde ...

To tosser på tur, dejligt !!

Skriv endeligt mere !!

TB sagde ...

Herlige lommefilosofiske tanker fra de herrer. Håber Laust nåede på toilettet og Robert fik spist kokkens kødben.

Obligatorisk sagde ...

Gentlemen, I har formået at få mig "provokeret" til at komme med min første kommentar inspireret af Robert, der efterspørger respons og Laust, der sammenligner blog'en med en dagbog. Det slog mig derfor, hvorfor har jeg aldrig givet respons? Underligt, for nogle ord og tanker har virkelig fået fat i mig. Så med forsinkelse Robert, skal du få min respons på et gammelt indlæg. Din hyldest til hverdagen blev ved med at "køre" i min hjerne. Faktisk så meget, at jeg læste det højt for min datter. Hun synes du "malede billeder på hjernen" og nævnte i den forbindelse Dan Turell - og da forstod jeg, hvorfor jeg læste din blog; Du er jo en fantastisk iagttager, som samtidig har evnen til at formidle. Jeg bliver underholdt, men underholdning er ikke "gratis" for hjernen på Se&Hør-måden, idet underholdningen "koster" egne reflektioner. Nå, enten forstår I hvad jeg mener eller også fik jeg tydeliggjort, hvorfor jeg bør holde mig til at læse blogs fremfor at skrive :-)

Unknown sagde ...

Hej Robert.
Jeg kom igennem "tågesnakken" ...og helt tåge synes jeg nu ikke det var.

Jeg har skrevet det før, andet steds, men gentager gerne:
Det er en kæmpe styrke, at kunne skrive uden af forvente respons. Ikke mange kan det - så du er jo ikke spor ualmindelig, når du har brug for respons (det er et af de største behov hos mennesket - lige i numsen af mad og søvn - at have brug for at blive bekræftet). Jeg håber dog at du til stadighed kan bruge det til noget, at vide at mange holder af at læse dine blog indlæg ...også når de ikke har tid eller overskud til at komme med respons.

Omkring klapperiet synes jeg du rører ved noget meget centralt. Klapper vi fordi vi "skal", eller fordi vi har lyst til det? I vores kultur tror jeg primært vi gør det, fordi vi er opdraget til, at sådan gør man som et ordentligt menneske, lige gyldigt om vi kan lide det vi oplever - og så er bekræftelsen, efter min mening, væk. Heldigvis er der grader af klapperi ...og det håber jeg at diverse skuespillere kan bruge til noget.

Hvad hvis du sidder i et selskab. Skal alle deltage aktivt? Efter min mening nej. For det er ikke alle der er skruet sådan sammen. Mange hygger sig, ved bare "at være" og lade dem der er underholdende, være det.
Du er en af dem der ER underholdende, og derfor har du måske svært ved at se, at ikke alle har det sådan.
Hvis vi der ikke er det, vred armen rundt på os selv, for at skulle være det, ville vi blive det pinlige element i selskabet, som ingen rigtig ved hvordan de skal reagere på ...det ønsker du nok heller ikke at skulle forholde dig til ;o)

Til Torben:
Du kan roligt gå i gang med at skrive både blogs og fortsætte med kommentarer :o)
Jeg er i øvrigt helt enig ...og godt formuleret af din datter.

Harriet sagde ...

Hej - her kommer lige mit synspunkt også. Hvis man har svært ved at formulere sig skriftligt, er det jo ikke ensbetydende med at man ikke kan lide det man læser eller ikke har en holdning til det. Mange gange er jeg jo bare enig med det I andre skriver og ville ønske at jeg havde fundet på det først, så derfor kære bror, bliv ved med at skrive for jeg synes det er en dejlig måde at kunne følge med i hvad der sker i dit liv. Hvis dette lyder helt åndsvagt, så er det en af grundende til at jeg sjældent kommenterer din blok. Tusind knus fra swester :0)

Unknown sagde ...

Jeg tror sørme jeg har opdaget en ny "fobi", jeg ikke har været opmærksom på tidligere: Skrivefobi.
...Eller i hvert fald en fejlagtig tro på at man skriver uforståeligt.

Det går da glimrende!, Harriet, så fortsæt endelig :o)

Harriet sagde ...

Tak Henriette - synes bare altid det andre siger/skriver lyder bedre, men må vel se at komme ind i kampen. Hav det godt - kh Harriet