søndag den 8. februar 2009

Bilen som blev til en cykel---måske!

Så er der gået endnu en uge af mit liv, og den er gået godt, på det personlige plan, resten, det er gået så som så.
Først til historien om min “nye” bil, det viste sig, at efter at vi havde fået grønt lys, og at det eneste, der manglede var at en, der skulle prissætte bilen, og det var en ren formsag.
Denne formsag blev så til at de Kenyanske myndigheder ikke ville ha’ bilen ind i landet pga. den er for gammel. Man kan normalt ikke importere biler der er ældre end 8 år, men jeg har set biler som ser ud til at være betydeligt ældre til salg hos forhandlere.
Nå, systemet er til at omgå, det kræver blot “lidt orange under bordet” 570.000,00 Kes er det sidste bud.
Vi prøver nu en sidste mulighed, Geoffrey’ s fætter, som arbejder med import/export i havnen i Mombasa. Vi håber at han kan hjælpe til en bedre pris.
Jeg er sådan set ligeglad, for min pris er 1,5 million Kes. på kenyanske papier, uanset hvor meget vi skal betale for at få den på kenyanske plader.
Min irske forbindelse er derimod ikke så meget for at betale “orange” under bordet, for det går jo ud over hans penge for salget.
Nå, i morgen tager Geoffrey og jeg så til Mombasa for at lade Geoffrey’ s fætter kigge på bilen. Forhåbentlig kan han gøre noget, vi må se - ces sera sera, what ever will bee will bee, the future’s not ours to see ces sera sera.- ( vist nok fra en sang med Vera Lynn, hende med “White Cliffs of Dover).
Så har jeg set min første levende slange, en ½ meter lang brun husslange. Miriam var ved at gøre rent på badeværelset, da hun skreg “snake, snake”. og ganske rigtigt, der lå en slange bag ved døren, en brun husslange, ugiftig, vel nærmest som en snog i Danmark, og på samme størrelse, tyk som en tommelfinger og vel en ½ meter lang.
Jeg ved godt at jeg skræmmer potentielle gæste væk ved at fortælle om dette, men det er første gang i 13 år, at der er set en slange inde i huset.
Så der er ingen grund til ikke at besøge mig pga. dette. Statistisk går der 13 år mere, før den næste dukker op på badeværelset……
Så havde vi personalefest i går, det var en succes, Miriam kom med fire børn to af dem var hendes, de andre vist nok “best friends” Så havde Poul sin fætter David med og så Geoffrey og mig. Kylling i Karry og Fanta til børnene, og Carlsberg på dåse til de voksne. Det blev en våd fest, da børnene havde været her en time havde vel drukket 4 liter Fanta, men så gik tempoet også ind smule i stå, så der røg vel kun 2 liter mere, resten af dagen.
Dåserne derimod, dem gik det lidt trægt med i begyndelsen, men så gik der hul på bylden, og en ramme var vel væk på 1½ time - 4 mand - det lyder måske normalt i danske ører, men her er de ikke vandt til at drikke øl, så det var rimeligt nemt at imponere dem med lidt korttrick.
Klokken 6 var der ro i lejren, der var ryddet op og gæsterne var gået.
Jeg var også træt, så jeg gik ud som et lys, efter et par stille og rolige Carlsberg.
Nu vil jeg skrive denne blog færdig, det er søndag aften, og jeg har lige fået en times massage af Mary, hun kan ta fat, og det gør hun, men holdakæft hvor er det dejligt når hun er færdig, man er jo som et helt nyt menneske, der dog godt kunne trænge til en morfar, efter at være blevet gennemæltet, nå det var der ikke tid til, for jeg har netop taget imod to gæster, et par fra Rwanda, der skal bo i Villa Mwangi i en uge. Jeg har indført en tradition, som Preben, Finn, Bjørn og Jørgen kender, jeg har lavet min egen piri piri snaps, det er kort fortalt Kenya Kane (sukkerrørs-brændevin) som jeg har krydret med friske piri piri, det er en af de stærkeste chilis i verden, den er nu 3 måneder gammel og den er stærk, holddakæfthvordenbrænderimundoghals. Nå, den serverer jeg i et fingerbøl for gæsterne når de ankommer, og så får de et glas Juice til at skylle ned med. Jeg har gjort det to gange, derfor er det nu en tradition.
Begge gange er det efter en 5 minutters tid med brand i munden, blevet til en god og sjov historie, sådan som jeg selv oplevede det, på en korttur til Sverige engang. Et brændende minde for livet, i øvrigt er den god for maven.
Så bortset fra daglige besøg af aben, den er blevet renlig, i hvert fald skider den ikke mere på gulvet, diverse strømafbrydelser, et par regnbyger, altså den slags, som vi i Danmark kalder troperegn, så går livet sin vante gang her.
I øvrigt så har jeg købt mig et spisebord hos den lokale træmand. Massivt et eller andet træ, måske er det kenyansk åndenød, 2x1 meter, det vejer vel 60 kg. Der var fire mand til at bære det ind på terrassen, men det er fanernedme også flot. Så nu mangler jeg stole der matcher, men det er jo også snart min fødselsdag.
Ugens citat: og livet går videre, på sin vandring mod det uendelige. citat slut (forfatter ukendt)
Slut herfra Robert, ha’ nu en rigtig fantastisk uge til vi "ses" igen.
Og husk, glem nu ikke, at gi en du elsker, et KRAM.

Kærlig hilsen

Robert.

p.s. Til alle dem som truer, med at komme forbi, så kom dog, det bliver en oplevelse for livet.

3 kommentarer:

Laust sagde ...

Hej Robert,

Lækkert at få en opdatering på endnu en uge i Kenya - det er jo nu efterhånden din hverdag, men stadig spændende læsning.

Vi skal dog have dig til at levere nogle billeder også, 1x2 meter spisebord i udefineret træ er svært at forestille sige. Og dine kollegaer og miljøet du er i, ville også være spændende at se.

Historier uden billeder er der selvfølgelig lidt Hemmingway over, men alligevel.

..:Laust.

Laust sagde ...

Og som service meddelse til andre der som jeg heller ikke er stærk i hvor meget en kenyansk schilling (KES) er værd, så er her et link til Google.

1.500.000 kes i danske kroner

TB sagde ...

Synes det er meget betænkeligt at du kun kan være i landet i en uges tid før din løsslupne omgang med alkohol skal gå ud over de indfødte. Stakler - tænk at skulle trækkes gennem så meget øl! Og så har jeg afbestilt min flybillet. Jeg skal ikke nyde noget af din piri-piri....