mandag den 12. december 2011

"Du søde juletid".

Et eller andet sted er klokken nu 12.12 den 12-12-11, så er der nøjagtigt et år til den sidste ”magiske” dato i meget lang tid. Det bliver spændende at se hvor mange der vil gifte sig på denne onsdag til næste år. Er der ikke noget med at hvis man gifter sig en onsdag, så fejrer man sølvbryllup på en lørdag? Nå det er så langt ud i fremtiden (som måske slet ikke kommer), at planlægningen måske går op i limningen.

Der er meget langt mellem at jeg hører gode nyheder i radioen, er det ikke klimaet som hænger fast i det yderste af neglene, så er der Euroen som ikke rækker til, at Europa kan forsætte som vi kender det.

Hvad vil der ske hvis ”seddelpressen” blev sat på overarbejde, så alle de lande som står i et gældshul, så dybt at der ikke er nogen vej tilbage, fik dækket hvad de skylder. For hver dag kommer der jo et nyt land til, som hænger med røven i vandskorpen, selv Tyskland og Frankrig er på vej ned af ”kreditværdighedslisten”. Lav så mange nye Euro at alle (lande) kan betale deres gæld. Når alle så har betalt ved kasse 1, så starter vi på en frisk. Løn og prisstop i alle lande, et overordnet organ som sørger for at intet land kan låne mere en 1 % af BNP. Udskiftning af uduelige og korrupte politikere, embedsmænd samt deres rådgivere (det bliver en svær en at få til at lykkedes). Så skal der mere fælles fodslag i fremtiden, Europa skal stå sammen hvis der skal være mening med galskaben. I denne globaliserings tid er der ikke plads til smålige ”hjemlands hensyn”, så på med vanten Cameron og andre som ikke kan se ud over næsetippen. Udadtil skal Europa står sammen som en, så kan hvert land styre deres egen andegård efter nogle fælles regler.

Ja hvis jeg havde magt som jeg har agt, så ville sølvbrylluppet måske ikke være så urealistisk at planlægge.

Endnu en familiesammenførings sag har fået forside Danmark til at gå amok, ikke at jeg ikke forstår det. Manglen på selv den mindste forståelse for menneskelige følelser er jo indlysende for almindelige dødelige, men åbenbart ikke for de relevante myndigheder, det er godt nok stort at den 7 årige Thailandske pige, får lov til at blive julen over inden hun sendes ”hjem”.
Sjovt nok så er det ikke så lang tid siden jeg læste om en ”heltigenemkriminel” familie, som ”lænsede kommunekassen for millioner af kroner. Ja Dybbøl Mølle maler … (du kan selv fylde prikkerne ud, alt efter om du er John Mogensen eller Erhard Jakobsen fan).

Julen nærmer sig med raske skridt, 12 dage så er julelys i alle børns øjne, ja der er sikkert også et par voksne der fælder en tåre, men det er måske af helt andre årsager. Arbejdsløshed eller anden katastrofe rammer jo ned i den Danske familie som lyn fra en klar himmel. Jeg skal/vil ikke gå ind i diskussionen om der findes fattige i Danmark, blot konstatere at måden at regne fagtigdomskriteriet ud på måske halter lidt. Som jeg forstår det så er det gennemsnits indkomst minus et eller andet. Så der findes sikkert også fattige i Monaco, men jeg er helt sikker på at de fattige her i Kenya ville være super lykkelige for at være fattig i Danmark, men alt er jo relativt, det ved jeg godt så tilbage til den søde juletid.

Jeg kan forstå at gaverne i år ikke bliver ”forbrugs” goder, men mere over i ”oplevelsesafdelingen”. Jeg er da helt sikker på at børn vil blive glade for ” en eftermiddag, kun med far” blot har jeg svært ved at se indpakningen ligge under træet.

Jeg troede at det var øget forbrug (indenfor rimelighedens grænser) som skulle få Danmark tilbage på sporet mod velfærd og lykke, men det viser jo blot hvor meget/lidt jeg har forstand på tingene.

Nå tilbage til noget som jeg har forstand på. Jeg skal fejre julen sammen med Jumaa. Vi fejrer hans 1 års fødselsdag juleaften med ”gris på gaflen” og hele sovse-rødkål-brunede kartofler-surt-svineriet, vi springer risalamanden over (han er ikke så meget for mandler) og går direkte til gaverne. Jeg håber ikke han har købt for mange bløde pakker, nå det er jo tanken der tæller. Jeg har investeret i nogle gode ben, som jeg håber han bliver glad for. Jeg har også et ”par” oplevelser i baghånden, skulle han blive skuffet.

Nytårs aften bliver så hans ilddåb med hensyn til ”brag og bulder”, han har kun prøvet et enkelt ”tordenvejr”, det var han ikke rigtig tilfreds med, han røg ind under min seng som en raket. Så det bliver sikkert en aften hvor jeg ikke ser ham helt så ”vild” som normalt.

Når så al denne højtid er forbi og vi når den 4. januar, så kører Fred og jeg til Nairobi. Hvor vi skal hente mine forældre, som ankommer om aftenen. Så står den på nogle dages safari i Nairobi og Nakuro Nationalparker, inden vi skal besøge stedet hvor Fred og hans kone bor, tæt på Thomson Falls. Det bliver også til et stop i N’gutuni National Reserve inden vi kører til Diani Beach. De bliver her i 2 måneder, så der skal spilles kort og hygges.

Det glæder jeg mig naturligvis meget til. Det ville selvfølgelig også glæde mig utroligt meget hvis andre skulle lægge vejen forbi mig, så lad dette være en opfordring til at overveje en tur til Kenya, jeg kan godt love en fantastisk oplevelse.

Lad mig slutte med at ønske alle en rigtig glædelig jul, samt et godt og lykkebringende nytår.


Et lille vers bliver der også plads til.

Julen skal være med nisser, frost og sne,                                                                                             i børns fantasi kan alting jo ske.                                                                                                    Børns glæde, både når de giver og når de får,                                                                              julelysene der skinner i deres øjne får aldrig skår.                                                                          Kun voksne prøver at skjule deres skuffelse over bløde pakker,                                                     giv nu julen al den tid den fortjener.                                                                                                 Fordi julen er hjerterne tid og du læser min klumme – Jeg takker.     
                                         
Husk nu ikke at glemme – specielt i denne søde juletid – at tage dig tid til at kramme/kysse og sige ”Jeg elsker dig” til dem du har kær.

De kærligste julehilsner

Jumaa og Robert

p.s. Jeg håber jeg har blandet ”surt og sødt” så det ikke er ”for meget” på den ufede måde.

3 kommentarer:

gribaa sagde ...

kære robert
ja det lyder meget godt, det du skriver men noget af det er nok utopi men, der er da meget jeg heller ikke forsrår, men bortset fra alt det, så glæder vi os , meget til at gense alt det vi nu kender i kenya, møde din hund, hilse på freds kone og se hvordan de lever og bor, nu må du hilse alle vi kender og ønske dem en glædelig jul, og du selv ønsker vi en rigtig god jul,k.h. mor or far

Harriet sagde ...

dette er en test for far

gribaa sagde ...

kære robert
ja det lyder meget godt, det du skriver men noget af det er nok utopi men, der er da meget jeg heller ikke forsrår, men bortset fra alt det, så glæder vi os , meget til at gense alt det vi nu kender i kenya, møde din hund, hilse på freds kone og se hvordan de lever og bor, nu må du hilse alle vi kender og ønske dem en glædelig jul, og du selv ønsker vi en rigtig god jul,k.h. mor or far