mandag den 13. april 2009

"I bagklogskabens klare lys"

For lige at runde bloggen fra forleden og mit “sure opstød” på mail af, så er her en mail jeg fik fra en af mine bedste venner, John Truberg og Lene (hans Kæreste). Jeg har kendt John siden 1970, hvor vi gik på kokkeskole sammen.

Jeg har valgt dette uredigerede indlæg, samt mit svar for at der kommer lidt mere “perspektiv” på mit (kan jeg se nu), desperate skud med “hagl bøssen”

Kære Robert.

Først tak for en hyggelig tlf. samtale, godt at hører at du holder skruen i vandet, trods alt! det ville være godt hvis vi kunne skype blot en gang om måneden, hvis det belaster dit budget alt for meget, kan vi jo splejse, så vidt jeg husker kan man tale sammen over skype i ca. 100min ( 1time og 40 min ) for 1000 ks.( det var det jeg det jeg betalte dig for mine og Louises skype samtaler til Lene ) nå blot en tanke jeg fik da jeg efter vores samtale gik ud i haven og fik vasket min fod mur samt rækværket ud mod vejen, derefter ind til en dejlig frokost som Lene havde lavet, bagefter en rigtig god morfar, op og tænde for computeren, og hvad måtte mit øje skue E- Mail med emnet opstød fra en gammel sur mand, hva`nu var min første tanke, nå, ja nu er den læst, og gudske lov følte jeg mig ikke ramt af dine "elefant" sprede hagl, jeg er som sædvanlig på din side, og ville igang med at lide i stilhed sammen med dig, men men, ja du kan godt tænde dig en smøg og nyde en piskende kold Tusker, det her bliver en ordentlig smørre, jeg vil prøve at få rede på det hele oppe i mit hoved, så undskyld hvis det virker lidt rodet, men der er så meget der presser sig på, ok er smøgen tændt og Tuskeren hældt op, godt så lad os begynde.

Jeg læser din mail op for Lene ( jeg ville gerne have hende med på lidt ynk på dine vegne ) men nej, der var ingen medlidenhed at hente, hun svarede mig blot " hvad i himlens navn havde han dog tænkt sig, det er jo ligesom når man er død, så taler folk om personen i 14 dage bagefter og derefter er den døde glemt, citat slut, jeg gør mit bedste for at forsvarer din mail, for jeg kender alt for godt din situation, men mere om det senere, Lene siger endvidere, hvad havde han tænkt sig rejse så langt væk med masser af tid til sig selv, de fleste folk har sgu nok at lave, og han ( dig ) har kun været i Kenya nogle måneder, nej nu må I sgu holde op, I to, har vist alt for meget fritid, sådan et par navle beskuende pensionister, se at få noget fornuftigt at tage jer til !!!!

Tak for kaffe, det skal dog siges at det blev sagt med et smil på læben.

Ja, så skal jeg lige love for at det hele bare kom til mig, jeg er som du ved også rejst væk ( fra København til Bornholm en smut tur på idag ca. 3 timer og stadig i Danmark pris tur retur ca. 500,00kr. ) fra venner, bekendte( dem har jeg ikke nogle af ) og familie.

Til at begynde med gik det ikke alt for godt men det gik dog, med hiv og sving, til at begynde kom vennerne og lidt familie, men det ebbede stille og roligt mer og mer ud, dog var der trods alt nogle trofaste, selv om deres besøg også blev sjældnere, men de kom dog, jeg brokkede mig selvfølgelig også, kom med sure op stød ( jeg må lige tilføje at jeg som du ved fik pension, og som følge deraf også fik mere fritid,) det var for mig en til tider noget ensom affære, der var ikke megen forståelse at hente rundt omkring, folk havde jo nok at se til, da jeg ikke fik denne accept ej heller forståelse, begyndte jeg at finde ud af tingene selv, og blev enig med mig selv at jeg kunne ikke forlange eller bede om noget, som andre tilsyneladne ikke ville/kunne/ have tid til at give.

Det var selvfølgelig ikke en særlig rar erkendelse at gøre sig, men en for mig nødvendighed, samtidig, kunne jeg så få ryddet lidt op i div. skabe også venskaberne ( lille vits du, blot for at bløder lidt op i det lidt alvorlige emne. )

Kan du erindre at jeg har skrevet en e- mail til dig mht. dit filosofiske fakultet (Pølen) og gerne ville have dig til at berøre emnet venskab, dette gjore jeg fordi jeg kunne mærke på dig, både da Louise og jeg var heeelt nede hos dig i Kenya ca. 14 timer undervejs og ca. 30.000,00 kr, fattigere. Samt på din blogg, at der var nogle af vennerne du ikke var helt tilfreds med.Måske er tiden inde til at disse sorterer sig selv fra lige så stille og roligt, måske melder de sig på banen på et senere tidspunkt, hvem ved? i skrivende stund kommer jeg i tanke om bemærkning der engang blev sagt til mig,da også jeg var skuffet citat: nu skal du jo ikke gå der og bilde dig selv ind at jorden kun drejer sig omkring dig, hvad siger du så Svend Bjørn!! min skuffelse var naturligvis enorm, men igen,man kan kun få fra folk, hvad disse er parat til at give ikk`.

Nå det var lidt om det, jeg kunne blive ved i en uendelighed, men skal nok sparre dig, du er når alt kommer til alt en realistisk mand, og kender sagens kerne tilbunds, du har blot taget/fået en masse tid til eftertanke, sæt pris på det, det er en kæmpe gave når blot du administrer denne forstandigt, og ikke graver for dybt i navlen, ce cera vera ( formodentligt forkert stavet, men betyder frit oversat) det der skal ske sker.

Nu håber jeg at du tager denne kærlig mente mail til dig, og ikke får flere sure opstød, det er du en alt for stor mand til, så på med handsken, og se at komme igang med noget fornuftigt at foretage dig.

Måske prøve at skrive en bog, Danmarks svar på Hemmingway!! ( ja hvorfor ikk`)

Hvad med fitnes centret ikke langt fra hvor du bor !!! ( cykel afstand )

Ja, kun fantasien sætter grænser, så kom op af start hullerne, du har jo en masse strenge at spille på, din priviligerede bamse bjørn, vinterens HI er overstået, start skudet er lydt.

De Bedste/ Kærligste/ venligste/kammeratligste tanker til dig min brave ven

Fra din gamle kokke ven John fucking Truberg

Selvfølgelig også fra Lene & Louise

Ps. endnu engang undskyld ord sammensætning gramtiske fodfejl, tegnsætning osv.

Hej John og Lene.

Jeg er stum og har været det siden jeg læste din/Jeres mail, den sad lige i solar plexus, en rigtig mavepuster, eller som Palle Holgersen ( en spotsmedarbejder på DR, som er død for mange år siden) sagde da han kommenterede en boksekamp i "SØNDAGS SPORTEN", citat:"hold da kæft, den gjorde ondt madkassen" citat slut.

Lene har jo ret, tænk at jeg kan glemme, at jeg selv, for kun få måneder siden, ikke havde tid til at skrive, ringe, eller maile dig og andre, og den der med "Kloden drejer" dog uden "rejehop" den sad også godt placeret i maveregionen.

Jeg må krybe til korset (apropos Påsken)og sende en undskyldning, ikke kun til dig, men også til alle andre, som syntes "Ahr, nu har han vist drukket lige vel meget af tønden", så jeg spørger ydmygt om jeg eventuelt, må bruge din mail på bloggen, så vil jeg udgive den imorgen, men denne mail som apendix.

Tak for at du/I fik mig tilbage på sporet, et dejligt bevis på hvad venner er værd, når "lokummet brænder og der kun er lort i tønden"

Hvis jeg kommer ud af denne her "suppedas" med skindet på næsen, så er jeg dig evigt taknemmelig.

De kærligste Tusker hilsner fra

"Kvajpanden"

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Først "sur gammel mand" og nu "kvajpanden" - kom nu gamle jas skift til noget andet end Tusker - det sætter sig åbenbart på sindet, og gør det til Tusmørke i det dejlige land uden loft. Op på hesten Formand, det skal nok gå.