tirsdag den 21. april 2009

"Facebook"

Livet her i Kenya, det går sin vante gang, dog regner det mere nu og temperaturen er faldet en 10 grader, hvilket ikke er så galt endda, det er stadig varmt nok til en tur i pølen, hvor jeg kom på denne uges “Klumme”.

Et navn som en af mine gamle venner skrev ,hun bedre kunne lide, fordi ordet klumme, havde mere klang af noget med mening i end Blog, deri må jeg give hende ret.

Der sad to EDB nørder i en halvmørk kælder, i et hus, som lå i en forstad til en større amerikansk by. (Det kunne også godt ha’ været et lille kollegieværelse i Lyngby tæt på DTU, så ville USA blot være udskiftet med Danmark)
De var optaget af at bygge et “netværk“, hvor de og deres venner kunne chatten med hinanden, deres vision var, at de måske kunne få “venner” også uden for den forstad hvor de boede, måske fra hele USA, måske fra hele verden.

Nogle år senere er de blevet multimillionærer, de har solgt deres “opfindelse” til Google. Facebook er blevet en magtfaktor.

Jeg aner ikke en rygende fis om hvordan Facebook, (Fjæsbog eller hvilke øgenavne der ellers findes rundt omkring i verden) dette fænomen, blev til, men historien kunne vel være sådan.

Jeg blev første gang opmærksom på dette fænomen, for ca. 2 år siden, hvor det kom til min daværende arbejdsplads, det blev hurtigt et hit, ikke at jeg hoppede på vognen med det samme (det er nyt og farligt, tænkte jeg vel), men jeg blev overtalt til at melde mig ind, at registrere mig eller hvad det nu kaldes.

I starten så var det ikke så meget jeg kunne finde ud af, men som der kom flere og flere “venner” på min side, jo mere interessant blev det jo.
Venner og venners venner og venners, venners venner, ja det går hurtigt i denne verden, jeg blev da bedre til at finde rundt i denne nye verden, og selv finde gamle venner på ny. Jeg har fundet “venner” jeg ikke har set i 20-30 år, og til dette formål, er det genialt.

De to “nørder” fra indledningen, hvad deres ambition var, det ved jeg af gode grunde ikke, men hvis det var, at man skulle kunne skrive små beskeder privat til hinanden og generelle ting til alle sine venner på engang, og på den måde følge lidt med i hvad der sker rundt omkring i hele verden. Så syntes jeg det er ok.
.
Det har måske taget lidt overhånd, med beskeder, som for mig ikke virker generelle, men som er meget indforståede, og det fatter jeg ikke at man sender ud til alle, og jeg syntes ikke om den trend, som er ved at være fremherskende, nemlig at man starter med at glæde sig til weekenden allerede om mandagen og de næste tre dage er det en ynk hvad folk skriver angående hvor, trætte, kede, sure de er for at være på arbejde, fredag kan de næsten ikke vente på at de skal hjem på weekend (der var en som hver 10ende minut, talte ned i tre timer). Så få dog et arbejde som DU kan li eller stop helt med at arbejde. (nå der kom lidt brok, men bare rolig det bliver værre), det må jeg vel blot acceptere, hvis jeg vil være “Facebooker”.

At man kan dele lægge billeder, videoer og musik ud på sin side og sende det rundt er jeg også glad for (selv om min nuværende Internetforbindelse ikke rigtig er gearet til denne form for info, den er så langsom, men det er jo mit problem),
Jeg har da set nogle “YouTube” indslag, kanon og tak for dem.

At der er nogle der tager sig tid til at oprette grupper, tilgængelig for alle der har interesse, det er der grund til at respektere, sådan en har jeg meldt mig ind i, Det er gruppen for “Alle der har sat deres ben på Vigerslev Alle Skole”, hvor jeg fandt gamle klassebilleder (godt nok ingen med min gamle klasse, men sjovt alligevel, og hvem ved måske er der en af mine gamle skolekammerater som lægger billeder på siden) og indlæg fra en hel del gamle elever, det bragte minder frem, det var en dejlig tur ned ad “memory lane”.

Når nu alle de gode ting er sagt (og der er sikkert flere som jeg ikke har omtalt), så er der en ting som irriterer mig noget så nederdrægtigt. Det med at jeg skal tvinges til at se/læse om “Test“ folk har taget, om jeg ved ikke hvad, men her kommer i flæng - Hvilken “soap” skuespiller er du - Hvilken action helt er du - Hvilken håndboldspiller er du (må indrømme jeg tog den, Jesper Jensen, ja der ligger niveauet) Hvad er din “rigtige” hårfarve - Hvilket dyr er du - Hvem ville du “date” hvis du kunne” (nej, Brad Pittbull, vil ikke ud med dig, selv om du betaler) - Hvilken personlighed er du - Hvilken prut er du - Kan du stave - Kender du disse filmstjerner (alle fra det sidste årtusind, så der har jeg en fordel, hvis jeg gad, men det gider jeg ikke) - ja jeg kunne godt blive ved, men jeg sætter grænsen her. I øvrigt så skal jeg give tilladelse til at “nogle” må bruge mine data, gu’ vil jeg ej.

Man kan blokere disse indlæg, er der sikkert en eller anden der vil sige, nå kan man det, ja, jeg kan i hvert fald ikke (finde ud af det) blokerer, uden at jeg ikke modtager mere fra disse personer.

Sidste nye (i min “Fjæsverden“), var fænomenet, “Find et påskeæg på din side“, gu’ vil jeg ej finde æg eller noget som helst andet, intet andet end lidt brugbar information. Det er det, jeg vil bede om, tak.

Det var så ordrerne for denne gang. Pas på dig selv og hinanden, og husk nu !
Glem ikke at give dem du elsker (eller blot holder af) et ordentlig KRAM.

Kærlig hilsen

Robert.

1 kommentar:

Harriet sagde ...

Hej bror
Det med at se andres bemærkninger uden at man selv er indvolveret i det kan du godt blive fri for.
Du skal blot klikke i højre side og bede og at slette det eller se mindre til den person - ved ikke lige hvilken del man skal gøre nu da de har lavet om på det. Men ellers kan du spørge mig næste gang vi taler sammen. Kan godt forstå du ikke gider høre om alt det der foregår hos andre og hvor mange påskeæg de har samlet.
Hav det godt og bliv ved med at skrive de gode historier du kan så godt. knus fra din dejlige swester