fredag den 10. juli 2009

Små glimt fra virkeligheden!.


Denne uges klumme, er sammensat af forskellige små stykker af den virkelighed som omgiver mig fysisk, eller via aviser, radio og ikke mindst Facebook (mit hadeemne “numero Uno“. Det bliver et kalejdoskop som ikke hænger sammen - eller gør det.

Jeg hører nu dansk radio, så jeg følger med både på P4 København, P3 og P1.

Det vil sige Tour de France, debat programmer, Radioaviser, Eldorado, Mads og monopolet og Cafe Hack.

Lad mig starte med noget jeg hørte, da jeg kom ind i en genudsendelse af Cafe Hack, hvor det var en meget livlig dame der var gæst, det var noget om et plejehjem i Århus, hvor hun var forstander og hun sagde blandt andet, og nu citerer jeg fra hukommelsen. “Hos os, der må de ældre æde, drikke, ryge og elske alt det de vil, det eneste minus ved det er ! at de ikke kradser af”. “ Der har aldrig været så mange værelser med toilet, på landets pleje og alderdomshjem, og der er aldrig brugt så mange bleer som nu. Vi har personale og tid til at hjælpe de ældre på toilettet i tide”. “Fordi vi giver de ældre en Bailey til aftenkaffen, så sparer vi en del sovemedicin“……

Et andet program, jeg tror det var i radioavisen. En formand for ældreforeningen i Frederikssund var meget sur over at de gamle skulle betale 3.000 kr. om måneden for at få noget at spise, ville de ikke det, så kunne de ikke få noget at spise. Kommunen siger det er for at de ældre skal få de vitaminer og mineraler de har brug for! (jeg har set den mad der bliver lavet i store fælleskøkkener - det er godt nok en del år siden - men lur mig hvis de har fundet vitaminerne og mineralerne!. Jeg tror (desværre) det er en besparelse, der bliver forklædt som et fremskridt)…..

“Vores børn de har alt det de behøver“, bevares de er iklædt det sidste nye i “modetøj” og mobiltelefon, værelset er, alt efter årgang, fyldt med alt det nye isenkram i form af P.C‘er., spillekonsoller, fladskærme med tilhørende “Harddisk” optagere, de små/store poder bruger tid på at spille/chatte/lære lidt om verden omkring dem (det sidste er jo en god ting). De lever tilsyneladende i en “ideel” verden, men hvorfor er der flere selvmord/psykiske lidelser blandt unge, nu end der nogensinde har været, måske mangler der lidt forældre omsorg og ikke så meget materielt “undenomsnask“…..

Forleden søndag da jeg ventede på en Matatu, var der nogle børn som trillede et gammelt rustent, ekset cykelhjul op og ned af vejen, de var vel 8-10 år, de morede sig helt vildt og så ud til at være “lykkelige” i deres virkelighed. Ja hvem ved…..

Christiano Ronaldo er blevet præsenteret for 80.000 mennesker (jeg går ud fra at det var hardcore fans, hvem gider ellers stå i kø foran “El Estadio Santiago Bernabeu” i flere timer, blot for at se en ny spiller) på Real Madrids stadion, jeg ved ikke hvor mange år han har skrevet under på, at han skal spille i den spanske storklub, men jeg læste i avisen at han får 24.000.000 (fire-tyve-millioner Ksh.) om ugen i løn. (godt 1,6 mil. kr.) ja, sikken en virkelighed for - Christiano og verdens fattige…..

Ud fra hvad jeg ser på FB, så er der en trend, som slå mere og mere igennem. Den starter mandag morgen, med ”ak og ve hvornår er det weekend”, snart er der andre der hyler med på den samme melodi, koblet øges for hver hverdag der går, og fredag bliver der (bogstaveligt) talt ned til det magiske tidspunkt hvor det e n d e l i g er weekend, det er da i orden at glæde sig til noget, det gjorde/gør jeg da selv. Det jeg er imod, er at de samme mennesker fra det øjeblik weekenden starter begynder at tælle timer/minutter/sekunder til de skal på arbejde igen (det er min fornemmelse at det samme gentager sig når det er ferie, der står på programmet. Et par dage til at ”falde” ned i tempo, en dag eller to i ro med sig selv/familien, så står resten af ferien på at tælle hvor mange dage der er tilbage). Det kalder jeg sgu et liv med overskud til at gøre noget for sig selv, sine børn og andre…..

Der er også en (hel) del som er begyndt at teste sig selv i alt muligt ”nonsens” og lægger det ud til os/mig at se på, jeg undre mig over (det er der sikkert også mange ”andre” der gør) hvor mange arbejdstimer der går ”til spilde” på årsbasis.
Jeg har hørt at arbejdsgivere går på en eventuel ny medarbejders Facebook og ser på deres profil. ”Hold da kæft for en klaphat”, det må da være det mest sagte i HR kontorerne rundt omkring når der skal ansættes nye folk. Jeg kalder det for at gi sig selv det røde kort og flere års karantæne, hvis man er en af dem der f.eks. Godt vil vide hvad ens ”Indianernavn er” eller ”Hvilken prut er jeg” for slet ikke om ”Hvornår skal jeg dø”.
Den faste læser (ja der er nogle der trofast læser mine udgydelser hver gang) vil nok genkende mine synspunkter, så for ikke at blive beskyldt for alt for meget genbrug, så stopper min hetz mod FB for denne gang.....

Mit sidste indlæg i denne klumme er nok lidt svær at sluge, men prøv alligevel at mærke efter, om det rammer dig!!

Efter at jeg nu i over seks måneder har haft tid til at tænke og mærke efter om det, jeg har gjort er i overensstemmelse med hvad jeg forestillede mig, inden jeg endelig tog ”springet” ud i det ukendte, ja, så er jeg kommet til den erkendelse, at jeg var en lille del af ”rotteræset”. Nu er jeg rigtig glad for, at jeg kigger på fra sidelinjen.
Jeg tror at der er en masse mennesker - også iblandt dem jeg kender - som på overfladen lever et super liv. Simplificeret til de tre V’er (Villa, Volvo og vovse), men som hvis de mærker efter, finder ud af at det ikke er materielle goder (jo med måde) som gør at man lever, det gør at man overlever.
Det er ikke i høj kurs i disse år, at ha’ overskud til andre end sig selv (måske lige sine nærmeste). Tiden flyver af sted og de fleste flyver med, uden indflydelse på hvor turen går hen. Hvem kender ikke en køleskabsdør der er plastret til med aftaler for familien, det er ikke mange timer der tilbringes sammen - nej, men det er kvalitets tid! hører jeg råbt i baggrunden - min bare røv! på hvis præmisser er det kvalitets tid. Børnenes…..

Der skal tjenes mange penge, hvis man vil være med på ”beatet” - se afsnittene ovenfor - det kan ske på mange måder, men der er ikke så mange Christiano’er i verden, så meget arbejde = mange timer (med stor eller lille løn) det er den måde de fleste tjener nok til stadig at være med i ”rotteræset”…..

Som omtalt ovenfor så har jeg nu haft tid til at se lidt ind på ”kampen” fra sidelinjen, jeg kan kun sige til dem af Jer som føler at jeg ikke rammer fuldstændigt ved siden af ”Stop op, før det er for sent, find et sted hvor du kan være alene med dig selv, og føl efter hvordan du syntes dit liv former sig, i forhold til hvordan du for år tilbage troede det skulle blive. Vær tro mod dig selv…..

”Det er ikke det man gør, man fortryder, det er det, man ikke gør”

Til dem som ikke føler sig ramt (i en eller anden grad) af mine ”opstød” har jeg kun et at sige: TILLYKKE DU/I GØR ET GODT STYKKE ARBEJDE; FORTSÆT MED DET OG HELD OG LYKKE FREMOVER.

Til slut lidt statistik. Vi mennesker er forskellige (og Gud’ske lov for det), jeg vil ikke blande mig i noget som ikke er ulovligt i lovens bogstav, folk kan i min verden være meget forskellige, det er vel det som gør det hele dynamisk…..

10 % er alternativt seksuelt orienteret, noget er omkostningsneutralt, andet er ulovligt.
10 % er ludomaner.
10 % er i voldelige forhold.
10 % er lyst- eller patologiske løgnere.
10 % er alkoholikere ædru/eller ej.
10 % er fartbøller/spritbilister
50 % er ”normale” og det er da den del jeg hører til - ha ha…..

Der er vel ingen (eller næsten ingen), der står frem og indrømmer at de læser Se&Hør - de sælger 800.000 blade om ugen - så mange frisørsalooner er der vel ikke i DK.
Eller fortæller ved frokostbordet, at de læser EB for massageannoncerne, og der er vel ikke færre kvinder der indrykker dem nu.
Praler med at de kørte hjem fra en fest, med en promille der kunne slå en mindre hund ihjel.
For slet ikke tale om at de tæver konen/manden og børnene.

Det kan godt være at min statistik ikke holder for det bliver sammenlagt 110 %.

Måske er jeg ude og svømme (i overført betydning). Jeg startede med at skrive at det blev en kalejdoskopisk gennemgang af min virkelighed, nogle steder har jeg et glimt i øjet, andre steder er jeg sgu alvorlig, men intet sted er jeg ligeglad…..

Det er jo blevet en tradition at jeg slutter med ”husk - glem ikke at give en du elsker, et bevis på det , så kram, kys og sig de magiske ord ”Jeg elsker dig”.

Kærlig hilsen.

Robert.

2 kommentarer:

Harriet sagde ...

Hej bror
du rammer som altid lige i plet - jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv. mange kram fra din swester

Grethe sagde ...

Hej Robert
Kommer lige til at tænke på vores lille månedlige"madklub".Du hentede Dan i Brønshøj lige fra arbejdet, og I kom til mig i Taastrup medbringende en flaske god rødvin og jeg havde lavet noget aftensmad.Mere og mere blev vi klar over at det var alvor med at flytte til Kenya. Hvis vi spurgte om, hvad du dog skulle lave /få tiden til at gå med, sagde du bare at du skulle løse kryds & tværs og sudoku.Men men, du havde mere i ærmet, for sikke nogle klummer du har sendt hjem.Man både griner og nogen gange næsten græder når man læser det.Du har erkendt at du var en lille del af "rotteræset".Jeg ta´r hatten af for at du turde gøre noget ved det ,at stå af.Jeg fornemmer at du har fundet din rette hylde /hængekøje, så heldigvis er vores (Dan og jeg )bekymring for dig gjort til skamme.Men jeg savner vores "dybe" samtaler over spisebordet.Men du klarer det meget godt selv med dine klummer.RESPEKT